Smaka på ordet.
Att det smakar bättre ju äldre man är .. är givet, men ändå.
Just nu har vi noobs som beter sig lite som de vill på golfbanan. En äldre noob på kansliet skäller ut alla kollektivt på hemsidan och så här kommer det att fortgå tills någon säger till.
Jag vill att informationssamhället ska få vara fritt från pekpinne-gubbar som tar sig rätten att klandra alla ist.f sig själva. Det är ju dessa som vurmar, rabattarerar och åsidosätter…
Det är de som har ansvaret att leta reda på de skyldiga…
De har ingen rätt att anklaga alla..
Det är ensidig propaganda utan möjlighet till kommentarer…
Eller, säg så här: Alla med Ica-kort får en bulletin om att de måste skärpa sig för nu har det varit svinn igen.
Alla måste ta sitt ansvar..
-jaha, eller … what!?
Menar någon att just jag (en del i alla) svindlar affären?
Det behöver börja med att tydliga grundregler finns och kommuniceras. Dvs klubbledningen gör det. Fortlöpande.
Sedan behövs det att ganska många påpekar de fel som görs, för de som gör fel. Påpekar det f2f alltså.
Båda dessa behöver uppfyllas, i den ordningen.
Den som tror att problem som är halvt generella, eller problem i en viss stor grupp men där de problematiska är legio eller okända, kan hanteras på personbasis, den kan ju tänka lite mer.
Gäller GK likväl som Ica.
Om jag tolkar dig rätt så är det ok med generell utskällning (skärpning nu) när det är någon/några som inte sköter sig?
Det tycker inte jag … och i det här fallet är det på en nivå där ”forumet” (läs, utskick till alla medlemmar) nyttjas fel.
-Ja, jag retar mig på övr. påvisad inkompetens, så det här tar lite mer.
I övr. så verkar det vara ok att klumpa ihop folk och peka på brister och fel. Jag vill inte bli utsedd att tillhöra den klumpen av någon som int begrip.
Sen … finns det många sätt att uppmana folk utan ett generellt anklagande i botten. Det handlar om hyfs i min värld. Har man inte det så har man inget framför det tangentbordet att göra.
Nej. Jag menar inte en generell utskällning. Utskällningar kommer knappast att få önskvärd effekt.
Ja.
I exemplet med ordning på klubben så kommer man att behöva att det blir normen på klubben att säga till de som tramsar. Endast då kommer man få effekt. De som tramsar skall känna alla klubbmedlemmars övervakande ögon, i nacken.
För att komma dithän så behöver klubbledningen kommunicera vilka grundregler som gäller. Det behöver göras så att alla i klubben är medvetna om vilken ordning man skall ha. Där skall inte finnas någon tveksamhet om vad som gäller för man vill inte ha någon sorts godtycke.
Alltså: “Bred front” behövs för att alla skall veta vad som gäller, inte via utskällning utan via information. Vet man vilka de individuella syndarna är så skall dessa såklart tas i tukt och förmaning, men tydliga grundregler osv behövs ändå. Tror jag.
EDIT: Gubbar, för det är nog oftast gubbar, som återkommande kör med utskällning kommer “drabbas” av två saker: Dels tukt och förmaning pss som jag nämnde ovan och dels kommer de ju per automatik göra sig själva till visst åtlöje och därmed kommer folk börja igga dem både i ev utskick och f2f. De gör sig själva ganska ovidkommande, kan man kanske säga.
Mer EDIT: Hemmaklubben har också en del problem med spelare som inte “beter sig”. Främst är det unga/yngre/ungdomar, herrar såklart, som tramsar. Vi har också en del nedskräpning vid tee, range etc. Oklart vilka som skräpar ned, men jag misstänker unga män även här. Utsikterna att få ordning är små pga klubbledningen: 1) Inte tydliggör hur det skall vara samt 2) Inte underlättar för folk att följa (de outtalade) ordningsreglerna.
Det fortsätter på inslagen bana.. (eller överreagerar jag?).
Vi är nu 2 par anmälda (otroligt dåligt känner jag) förra året 22 lag anmälda och det vore väl skandal om vi inte kunde bli åtminstone samma antal i år*
Vilken vad, den senaste?
Det är inget sak-problem. Det handlar om ett myndighetsproblem.
Det är inget egentligt problem om en greenkeeper vädjar till medlemmarna om det som är deras fucking jävla skyldighet.
Det är hur man uttrycker sig som stör och det beror naturligtvis på vem det är som komponerar denna stasi-inspirerade text. Det är alltså någon som tycker att det är ok att shame’a, hota och inte minst anklaga alla.
Personen ifråga är inte GK, kan inte föreningsverksamhet och kan definitivt inte golf. Det märks tydligt och det här är bara en i raden av alla klavertramp.
Jag fullständigt hatar inkompetens bland folk som hävdar det motsatta.
Kan man äga sin (in)kompetens så ger det respekt.
Jag agerar (överreagerar) på det som folk tänker innerst inne men bara skvallrar lite om.
Du är fel ute.
De som inte gör rätt kommer aldrig vilja göra rätt om de ska hotas till det.
Jag skällde på den som satt upp skylten. Den som inte kan formulera ett meddelande och som inte har den sociala kompetens som budskap av denna typ kräver.
Indirekt skällde jag på vice ordförande för han pep ut bakvägen 5min. senare (). Pratade även med en styrelsemedlem som himlade med ögonen o lovade ta upp det.
Förklaring: många bäckar små av inkompetens och sen att dra ett streck i marken. Det sistnämnda är en så kraftig symbolik som h*n inte förstår vidden av.
Uttryckligen den som skrivit skylten. ”Det där har han nog hittat på själv”.
Jag fattar att det rycker i den svartvita genen när man skriver nåt härinne.
Jag fattar också att orsaken till min frustration inte går fram härinne.
Jag hyser inga andra förhoppningar än att tråden snart ska diskutera vilka skaft krattorna ska ha.
Btw.
Häromdagen sa en medspelare ”det här är den sämsta bunkern på hela banan”. Förundrat så undrade jag varför.
Jo, den var stor och där låg bara en kratta i den.
Lite forumet i ett nötskal.