Min kära fru brukar öppna sin säsong med Trafford 10k första helgen i mars och kommer förhoppningsvis att göra så även i år.
Jag får ”ledigt” för en runda golf och vi kommer att bo i Warrington som ligger ca 45 min med bil från tex Royal Birkdale.
Ni som har spelat banorna i området, vilken rekommenderar ni? Och finns det ngn hidden gem?
Jag har spelat West Lancs och Hoylake sen tidigare. Förutom linksbanorna har jag sneglat lite på Delamere Forest.
Fasen vad det där låter nJs.
Wallasey? Home of stableford (poängbogey). Fin bana, inte alltför dyr.
Annars Formby.
Tack! Både Wallasey och Formby ser onekligen väldigt trevliga ut att döma av de vloggar jag sett från respektive bana.
Det som lockar med Birkdale är så klart att det är en Open-bana.
Birkdale är riktigt fin, men kolla så att du får tid öht. De har begränsat med gästtider.
Än så länge finns det faktiskt ett 10-tal starttider att välja på, dock med brasklappen att det kan pågå winter works.
Vi försökte hitta en helgtid i slutet på oktober förra året och det var helt kört.
Jag var i krokarna en gång och körde dit på vinst och förlust. Solig vårdag, 5-6 bilar på parkeringen.
I shopen står en kille och prismärker lammullströjor.
”Very quiet here today”, säger jag.
”Yes, that’s how we like it”, svarar han.
Inte en chans att komma ut.
Spelade några år senare. Mycket fin bana.
Spelade Birkdale en gång i mitten på 80-talet. Vi var två på golfresa så vi testade att försöka få en tid. Kom dit sen förmiddag, fick svaret att det var “members hour” fram till tidig eftermiddag.
Ok, vi fick första tid efter den. Kommer till första tee och där finns naturligtvis en starter. Han upplyser oss att sista “members bollen” gått ut ca 15-20 minuter tidigare.
Vi hade bärbagar och talade om för honom att vi ville spela ganska raskt då vi skulle mot skottland senare under dagen.
Startern skickar iväg oss med en förmaning:
“When You catch the members ball, remember they are all gentlemen but not all are gentlemen golfers”.
Vi var ifatt bollen framför på 6an eller 7an. När dom upptäckte att vi inte var medlemmar utan gäster, visade dom det genom att spela i snigeltempo resten av hålen.
Som tur var spelade dom bara nio.
Banan kommer jag ihåg som speciell för att vara en links. Höga sanddyner gör att hålen spelas i “eget rum”. Första gången jag fick se torvade bunkerkanter.
Vilken tröttsam inställning! Men vad gör man inte för att ha förmånen blocka en drive ut på driving rangen och försöka återskapa Spieths magi