Egendomligheter i era klubbar

Sedan jag flyttade till gamla hemtrakterna igen efter nära 40 år på vift såg jag fram emot att få kämpa om klubbmästartiteln i någon gubb-kategori de närmsta åren.

I ungdomsåren när man hade en plats i seriespelslaget ville man gärna få till det på KM men det ville sig aldrig, en 4-5 st. 2:a och 3:e platser blev det i junior-KM och senior-KM.

Jag blev väldigt förvånad när det inte spelas något KM alls i klubben, varken i fjol eller i år.

Jag har varit medlem i 6 klubbar, om jag minns rätt. Jag har varit med om klubbar där KM är mycket prestigefullt och en stor “happening” som många vill vara med i, till klubbar där de fått ställa in KM flera år i rad för att det bara blivit 2-3 personer anmälda i herrklassen (och 0 bland damerna). Tilläggas är att båda dessa exempelklubbar hade ungefär lika många medlemmar.

Jag tror det är klubben som måste jobba med KM för att stärka dess varumärke och göra det attraktivt och roligt att vara med.

Egendomligt på min klubb är att 75-90 procent av spelarna, väldigt många av dem medlemmar, inte förstår att HELA KRATTAN SKA LIGGA I BUNKERN I SPELRIKTNINGEN.

Troligen är det anledningen, få deltagare många år i rad och då bestämde man sig för att inte anordna något KM. Den stora grejen på klubben är den årliga 72 hålstävlingen över 4 dagar, just nu 178 anmälda, bara 20 platser kvar trots att två månader återstår innan första tävlingsdagen.

Km= tävlingen för de som tar golfen på för stort allvar.:wink:
Men det är klart, hörde ju att e-”sport” blivit upptaget som idrott😅
Apropå diskussionen om golf är att räkna som idrott…

Extremt OT:
Elitidrottare eller Världsklass?

2 gillningar

Alla ska med!

2 gillningar