Digital To do-lista?

Efter 20 år med postIt-lappar och andra listor både här och där så börjar det känns rätt medeltida.

Är det någon som har bra exempel på digitala To do-listor som de använder?

Det ska vara lätt/snabb att fylla i och kanske med olika kategorier, typ “ring Adam om äpplena” eller “Säg upp ormarna hos Eva innan söndag”. Gärna som funkar lika bra på Iphone och dator. Är det via eller synkbart med officekalendern eller google calender så ännu bättre. Finns det kanske redan i dessa kalendrar?

Tasks finns ju i Outlooks kalender men jag gissar du söker nåt mer lättviktigt?

Har försökt använda google calendar med olika appari 10 år och alltid gått tillbaka till pappersversionen för planering.

Vore kul om nån hittade en app som faktiskt funkar bra.

Tasks verkar finnas i både google calender (som jag använder privat) och till officekalendern (i jobbet). Ett elände att synka så att jag ser allt i båda kalendrar, har gett upp där. Men båda tasks verkar vilja bli låsta till en dag/tidpunkt. Helst vill jag ha en lista som jag kan beta av och fylla på som ligger bredvid alternativt följer med i kalendern.

Google tasks? Google keep?

Problemet med alla digitala lösningar är att det är så svårt att få överblick.

Om man behöver massor av överblick, över sin ToDo-lista, så har man för många punkter i den listan…

Vore det alldeles för enkelt att bara spara ett dokument i någon molntjänst där du kan logga in och titta eller redigera efter behov?

1 gillning

Sök efter en digital kanban board.
Det finns ofta inbyggt eller som tilläggsmodul till ett antal ärendehanterings- och kollaborationsverktyg. På jobbet kör vi det i Atlassians Jira, och även om vi inom firman kör scrum med sprintar, så tycker jag personligen att kanban är bättre.

Låter fancy, men är egentligen tre kolumner, todo, doing och done, där det är jätteviktigt att inte ha för mycket i doing kategorin. I de digitala verktygen kan man ofta ställa in så att man bara kan ha ett visst antal pågående ärenden, och todo delen kan prioritetsordnas.
Done kategorin är för mig som inte är “agil coach” lite irrelevant, men det finns säkert scenarios när det kan vara relevant att i efterhand gå igenom vad man gjort.

Du ville ju ha en digital variant, men den analoga är ju postitlappar (i prioritetsordning) till vänster på en vit tavla, och de saker man håller på med till höger om en linje.
Det viktiga i bägge fall är att backlogen (todo ärendena) revideras periodiskt, så att man har en relevant backlog.

Jag kör Remember the milk.

To-do lista på jobbet funkade bra. Ibland hade jag en handskriven lista, ibland i en vanlig text-fil. Uppdatering varje morgon och eftermiddag.

På hemmaplan har jag kommit fram till att det är omöjligt med to-do lista. Den blir alldeles för omfattande. De gånger jag försökt har det alltid blivit minst 200 saker i listan och för varje sak som bockas av blir det två nya.

Jag är lite low tech på den här punkten så jag använder anteckningar i telefonen för den har jag alltid med mig.

1 gillning

Ja, det funkar rätt bra med iOS Notes/Anteckningar om man bara vill ha enkla/korta noteringar i ren text. Man kan sätta in dessa som en lista med checkbox för klar, om man vill.

En textfil duger väldigt långt.

To do är egentligen lika dumt som en action point lista i en mötesserie typ ledningsgrupp.

Finns ju digitala post-its, fästisar som du kan ha direkt i skärmen! :wink:
“I will show myself out!!”

1 gillning

Det är högst personligt, själv tycker jag att det är skönt att skriva ner det så kan jag släppa det ur mina tankar. Minskar undermedveten stress hos mig iallafall.

Trello kan jag rekommendera.

Skriva ner kan man göra utan att göra till items. Det gäller att sålla bort sånt som är av kategorin borde. Bord är såna som bara stressar, som drar upp ambitionsnivåer. En lista i en fil är lätt att göra prioriterad. Och ja, jag vet att items kan prioriteras.

Jag kör med att lägga till en händelse/ uppgift / påminnelse i Googlekalendern som nås i både mobil och datormiljön,
Sätter tidsspannet över en vecka och i anteckningar noteraras “To-do”-listan i punktform.
Flyttar fram händelsen eftersom och enkelt att lägga till / radera punktlistan.
Det går att lägga till filer om man behöver det och sätta larm när det behövs såklart…