Efter 20 år med postIt-lappar och andra listor både här och där så börjar det känns rätt medeltida.
Är det någon som har bra exempel på digitala To do-listor som de använder?
Det ska vara lätt/snabb att fylla i och kanske med olika kategorier, typ “ring Adam om äpplena” eller “Säg upp ormarna hos Eva innan söndag”. Gärna som funkar lika bra på Iphone och dator. Är det via eller synkbart med officekalendern eller google calender så ännu bättre. Finns det kanske redan i dessa kalendrar?
Tasks verkar finnas i både google calender (som jag använder privat) och till officekalendern (i jobbet). Ett elände att synka så att jag ser allt i båda kalendrar, har gett upp där. Men båda tasks verkar vilja bli låsta till en dag/tidpunkt. Helst vill jag ha en lista som jag kan beta av och fylla på som ligger bredvid alternativt följer med i kalendern.
Sök efter en digital kanban board.
Det finns ofta inbyggt eller som tilläggsmodul till ett antal ärendehanterings- och kollaborationsverktyg. På jobbet kör vi det i Atlassians Jira, och även om vi inom firman kör scrum med sprintar, så tycker jag personligen att kanban är bättre.
Låter fancy, men är egentligen tre kolumner, todo, doing och done, där det är jätteviktigt att inte ha för mycket i doing kategorin. I de digitala verktygen kan man ofta ställa in så att man bara kan ha ett visst antal pågående ärenden, och todo delen kan prioritetsordnas.
Done kategorin är för mig som inte är “agil coach” lite irrelevant, men det finns säkert scenarios när det kan vara relevant att i efterhand gå igenom vad man gjort.
Du ville ju ha en digital variant, men den analoga är ju postitlappar (i prioritetsordning) till vänster på en vit tavla, och de saker man håller på med till höger om en linje.
Det viktiga i bägge fall är att backlogen (todo ärendena) revideras periodiskt, så att man har en relevant backlog.
To-do lista på jobbet funkade bra. Ibland hade jag en handskriven lista, ibland i en vanlig text-fil. Uppdatering varje morgon och eftermiddag.
På hemmaplan har jag kommit fram till att det är omöjligt med to-do lista. Den blir alldeles för omfattande. De gånger jag försökt har det alltid blivit minst 200 saker i listan och för varje sak som bockas av blir det två nya.
Ja, det funkar rätt bra med iOS Notes/Anteckningar om man bara vill ha enkla/korta noteringar i ren text. Man kan sätta in dessa som en lista med checkbox för klar, om man vill.
Det är högst personligt, själv tycker jag att det är skönt att skriva ner det så kan jag släppa det ur mina tankar. Minskar undermedveten stress hos mig iallafall.
Skriva ner kan man göra utan att göra till items. Det gäller att sålla bort sånt som är av kategorin borde. Bord är såna som bara stressar, som drar upp ambitionsnivåer. En lista i en fil är lätt att göra prioriterad. Och ja, jag vet att items kan prioriteras.
Jag kör med att lägga till en händelse/ uppgift / påminnelse i Googlekalendern som nås i både mobil och datormiljön,
Sätter tidsspannet över en vecka och i anteckningar noteraras “To-do”-listan i punktform.
Flyttar fram händelsen eftersom och enkelt att lägga till / radera punktlistan.
Det går att lägga till filer om man behöver det och sätta larm när det behövs såklart…