Datortips

Min dator ser ut så här. Hade tänkt smälla i 16 gig RAM till men då måste jag köpa två minnen och kasta de gamla va? Och om jag vill sätta i en ny disk (HDD med snurrskiva) i aluminiumramen där - då är det en av de röda kontakterna som gäller? Tar den både data och ström där?

Uppföljningsfråga:

Om jag köper ett 32GB-minne, kan jag ”blanda” med ett av 8GB-minnena?

Blanda aldrig minnesstorlek. Köp rätt typ. Kolla med moderkortets manual..(seriöst). Inte säkert moderkortet klarar hur mycket minne som helst.

Hårddiskar kräver extern ström. Kontakt S-ATA i ditt fall.

Jag slängde in frågan till ChatGPT som säger att max är 32 GB så jag köper två 16GB-stickor. Kollar inne i maskinen, men hittar ingen sladd från nätaggregatet som kan gå till hårddisken. Där finns en som jag trodde skulle funka, men den är ansluten till något redan - oklart vad.

Det är en drygt två år gammal Acer Aspire XC-1760 i7-12/16/256. Funkar egentligen bra, men jag måste ha mer plats och har inga USB-platser kvar så tänkte slänga in en intern hårddisk - och då kunde jag ju lika gärna uppgradera minnet när jag ändå håller på.

Varför en HDD med snurr? Ohemula storlekskrav som gör SSD mindre attraktivt? Eller?

Är usb-portarna slut går det ju att skaffa en hubb så får du fler portar.

Prisfråga. Ska lagra en massa mög som inte kommer att användas särskilt mycket. Har redan en snabb nvme-drive för annat.

1 gillning

Ja, det lutar åt det eftersom jag slarvat bort Acers proprietary strömkabel som behövs för en extra drive.

Kom den utan optisk enhet? Det ska sitta ytterligare ett strömuttag för SATA på sladden som går till läsaren från de vita kontakterna i bilden.
Som du säger så verkar det där vara någon speciallösning från Acer då strömkontakterna normalt kommer direkt från PSU’n.

Är det ens lönt att hålla på att uppgradera en pc numera? Känns som attt det är billigare och mindre bökigt att köpa en bättre/nyare?
Men plus för nostalgin förstås.:slightly_smiling_face:

Har man en bra grund är det definitivt värt det, stor skillnad på att köpa någon lämplig komponent här och där jämfört med att köpa allt nytt varje gång.
Jag har fortfarande kvar chassi, PSU och chassikylning, nvme och lite andra småprylar som jag köpte för nästan 10 år sedan.

Vid ett tillfälle slängde jag i lite mer disk och minne, har stoppat i ny GPU två gånger samt bytte moderkort, minne och CPU för 2 år sedan..
Men vill man kunna göra det bör man hålla sig borta från färdigbyggda från de stora datortillverkarna som ofta har egna lösningar som strular till det när man vill uppgradera.

Köpa färdigt är naturligtvis mindre bök och de flesta är inte intresserade av vad som sitter i så länge det funkar men jag vill nog hävda att det hade blivit klart dyrare för min del.

Han skriver att datorn är drygt 2 år gammal…fast det kanske räknas som gammal idag ?

Den är för bra för det, i7-12700 och 16GB har räckt långt, men när jag körde Power BI och sjuttitretton Chrome-fönster samtidigt storknade den lite. Annars har jag ju mest ordbehandlat och då är det ju overkill att köpa nån monsterburk.

Nu ska jag göra lite SQL Server Integration Services på “stora dataset” och då vill jag nog ha iaf 32 GB. Samtidigt tänkte jag slänga in en extra hårddisk för mediafiler och massor av bös från förr som jag inte vill slänga.

Den har en optisk enhet ser jag nu. Den använder jag ju faktiskt inte så jag skulle kunna sno strömmen till den. Jag såg sladden där, men hade inte koll på var den gick.

Tack!

1 gillning

Missade det. 2 år är ju nytt. Man harklar till så har ju fem år gått känns det som.
Har en ny pc som jag knappt använt ännu. Gnager på samvetet då den definitivt inte bör klassa som ny då den är 13 eller så år gammal. Ibland köper man på sig onödigt dessvärre.

Jag köpte en USB-hubb (USB 3.2) och kör två 4TB-diskar där (som jag ändå hade liggande).

Bara RAM-minnet kvar att trassla i.

3 gillningar

Jag har naturligtvis en dator på jobbet. Den kan jag ta hem om jag vill men annars finns ingen i hushållet. Ingen padda heller. Mobiler fyller vårt behov till 99%.

Egon