Dagens runda

Mora är Svealand faktiskt. :wink:

Så, ungefär. 30 pinnar.

Gränsen för norrland dras traditionellt vid västerdaläven.

Att det politiskt har delats in annorlunda skiter jag i.

Mora ligger i södra Norrland.

Kan fälla in att alla skåningar kan enas om att norrland börjar vid hallandsåsen.

1 gillning

Ändå bra med 30 poäng för en soptunna

Ny sub80 idag. Tror det är 6e i år. Troligen mitt bästa år ever

Finns massor av Norrlandsgränser. Lustigt nog går den biologiska norrlandsgränsen nästan 90 grader mot Dalälven.

Nänä.
Skåne börjar i Markaryd och Norrland är allt ovanför Jönköping.
Den där tarmen på västra sidan är befolkad av nåt blandat dansknorskt. På den sidan börjar Norrland efter götet.

Egon

Norra Svealand är korrekt.

Allt söder om Södertälje är Danmark. Allt norr om Slussen är Lappland.

1 gillning

Oavsett om Mora är i Svealand eller Södra Norrland så var banans greener bättre än de jag spelat på jämfört med andra banor norr om Västerdalälven. (Åtminstone de senaste 35 åren)

1 gillning

Jag spelade Säter på 90-talet. Tyckte den var i bra skick då.

I så fall bodde morsan i Svealand som barn men affärn och skolan låg i Norrland

2 ggr 9 hål på Tegelberga niohålare. Pay and play med par fem osv. Den bästa pay and play vi spelat. Som en riktig golfbana.

Andra varvet gick jag birdie, bogey, birdie, par, bogey, par, par. Sen sket det sig på de två sista. Men det var lite hit och dit med utslagen så en hel del tur inblandat. Dock var jag väldigt bra med wedgar och korta järn.

Slog en enda bra drive. Som jag slog som provisorisk efter en dålig första drive. (Som jag dock hittade)

Vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Är väl bara att härda ut.

Inget spel. Istället en lektion. Ett “problem” identifierat (eg två, men det ena är delvis en följd av det första). Så, nu behöver jag nöta en ändrad uppställning och en därtill anpassad baksving.

Så länge det inte handlar om systematiska fel så behöver man härda ut en hel del.
Som Puttaren skrev: Den enda naturlagen i golf är att det går upp och det går ned.
Givetvis kan en del tekniknötande behövas också, även om man inte gör systematiska fel.

Morgonens niohålare i bra väder, 14 grader och lite halvmulet var mycket spännande. Försöker integrera den nygamla tanken om klubban som styr med en massa grunder i svingen som det lärs ut. Inte fruktlöst.

Lite kul också, det har dykt upp ett par som är uppe med tuppen också, äldre par som tar sig runt med golfbil. Ibland kommer jag före dem ibland efter. Herren i paret verkar ha lite svårt med att släppa förbi en som går, medan damen alltid vinkar förbi mig. Skulle tippa de behöver runt 75 minuter vanligen för sina nio. Nå, nu var jag i alla fall före, de rullade upp med bilen bakom mig då jag slagit på första tee. Skönt tänkte jag. Men sen på tvåan märkte jag att de inte var långt efter. Wtf? Samma på trean och jag märkte då att det bara var damen som spelade.

Men lyckligtvis gav den nu bättre svingen mig bra fart, spela bra går fort, och framåt sjuan hade jag dragit ifrån med ett helt hål. Men jag gick nog runt på 50 min, måste vara pers.

Många positives mao.

Jag tror det är två saker.

Jag är rädd för slice så jag siktar höger på fairway. Dock har jag slutat slicea av vad det verkar. Förutom ibland. Så då sitter utslagen till höger om fairway allt som oftast.

Jag saknar övertygelse när jag ska slå driver och även spoon till viss del. Det blir lite “den ska ditåt men det går antagligen åt h-vete”. Jag borde sikta noggrannare på samma sätt som med järnen. Märker lite samma tendens med järnfemman när jag slår från tee på par fyra med den. Det blir väldigt spretigt jämfört med järnfemma på par tre. Måste visualisera slagen bättre.

Jag gissar…
Rakare uppställning.
Bollen närmare så ni inte behöver sträcka er efter den, ger per automatik en annan backswing( bör ge), typ mer shoulder tilt.
Nåja nästa säsong är här snart…:wink:

1 gillning

Du ser väl till att vara tyst när du åker iväg till banan så att du inte stör grannarna?

Elbil är ett måste för de som åker iväg före 9 på morgonen.

:blush: