Botemedel mot total swing-yips?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att hitta rätt känsla ute på banan. Gick 18 hål idag. Började iofs bra med eagleputt från 4 meter som jag missade. Men tap in för birdie är ju en bra start. Sen börjar eländet. Är inga dåliga missar jag gör. Är helt åt helvete. Kan i princip inte slå ett slag.

Sen från hål 7 till hål 14 släpper det helt. Jag börjar spela riktigt bra. Sätter upp mig på green för birdie puttar och när jag gör bogey är det pga treputt o dyl.

Men sen de sista hålen så slår yipsen och tvångstankarna till igen och jag klarar inte att håla ut på nästan nåt hål förutom ett par på en par 4 där jag tokmissat utslaget och hamnat på nästa håls tee för ett bra inspelsläge.

Jag har svårt att förklara vad som händer. Men den stora skillnaden är känslan under svingen. När det går bra liksom vet jag att det ska gå bra. När yipsen slår till då vet jag att jag kommer att tokmissa.

Hur gör man för att få positiva tankar i baksvingen? Jag kan ju spela. Egentligen. Slog några riktigt bra slag under de hålen när yipsen släppte. Vill ha den känslan hela tiden.

Jag tror att man vill ha så få tankar som möjligt, under svingens genomförande. Man behöver hitta den där svingtankegrejen som hjälper och den är nog ganska individuell.

Sedan är det ett orubbligt golffaktum att det går upp och det går ned.

Ja så är det väl. Gäller väl att nöta på och hitta en svingtanke som fungerar. Men idag så hängde min yips med till rangen efteråt också. Helt sjukt. Kunde inte slå alls. Har aldrig varit med om det tidigare.

Tror det spelar roll att jag inte spelar med kompisar som förr utan främlingar. Blir liksom ett extra prestationskrav där som jag inte mår bra av.

Du kommer ha perioder av (ngn sorts) yips genom hela din golfkarriär. Iofs blir de mindre påtagliga med mer träning men de kommer dyka upp lite då och då. Jag vet ingen bättre bot än att just hitta sin sving/svingtanke plus att acceptera att det då och då blir pannkaka hur man än gör.

1 gillning

I avdelningen “vad göra”: Jag tror man skall jobba för att få en någorlunda sund/neutral/okomplicerad sving. Så gott det går med de fysiska förutsättningar man har. Sedan får man försöka (för det är inte så enkelt) att jobba just på det där okomplicerade, när det gått lite troll i svingandet.
Lätt att skriva. Relativt svårt att åstadkomma.

1 gillning

Ja så är det tyvärr. Försöka ha en positiv målbild och inte tänka på allt som kan gå fel. När jag får negativa tankar så tappar jag all tajming och precis vad som helst kan hända.

Jag tror att jag slår för mycket med armarna och min sving och tänker lite för mycket på att jag ska just SLÅ bollen och inte bara svinga igenom bollen.

Ska boka några lektioner för första gången i mitt liv och se om det finns något för att liksom göra svingen stabilare så att den fungerar när jag blir lite nervös också. Min sving nu är byggd efter eget huvud efter att ha sett en VHS med Nick Faldo och David Leadbetter tidigt 90-tal. Haha.

Har även funderat på att räkna i huvudet under svingen för att försöka hålla ett jämnt tempo. Eller nån liknande tempobaserad tanke.

1 gillning

Om du spelat bra i slutet av en runda, gå till rangen och se om det sitter kvar. Dom flesta går bara till rangen i det läget när svingen är som sämst.

Håller helt med om att bara ha en tanke i svingen, eller åtminstonde så få som möjligt.

Agree. Jag tog en lektion efter rundorna 68-70-74 (trenden var ju ändå negativ).

En grej man kan testa med ett järn.

Låtsas att klubhuvudet har ögon, Ögonen skall titta på bollen i hela svingen.
För bak klubban längs marken i princip så långt bak du kan i en rak linje bakom bollen
Glöm inte att klubbhuvudet har ögon.
Svinga igenom bollen till “högra krysset” med klubbhuvudet.

Detta gör att man får med sig axlar/rotation vilket är mitt bekymmer. Tänker jag bara på det där så brukar det mesta lösa sig.

Jag ogillar när pro’s ger instruktioner typ “två grader mer här klubban lite högre i takaway,…” Jag gillar känslor mer. Resten löser sig.

Sen har du helt rätt i det där med sving vs slag. Det är en otroligt skön känsla när man svingar istället för att slå. Det borde man testa mer.

Slå en hink med en arm. Fungerar det inte slå en hink till med andra armen.

Fungerar inte det får du köra alkohol.

Fungerar inte det så sluta med golf.

Edit. På banan fungerar det alltid att slå övningssvingar med en arm. Välj helst din främre arm i svingen. Lägg sedan på den bakre armen. Svingen finns men du har tappat tempot.

Dra inte på. Slå som med en arm. Lägg på en klubba. När formen kommer tänker du om.

Golf är allt annat än statisk repetition.

1 gillning

Tack, ska prova det där med en arm. Låter intressant.

Haha, har faktiskt tänkt tanken att lugna nerverna med lite alkohol men jag ska ju köra bil därifrån så det blir svårt. Nä, har aldrig nånsin spelat med alkohol i blodet och tänkte inte börja. Är absolut inte nykterist men jag tycker inte det hör hemma på banan riktigt även om jag vet att det är populärt hos en del.

Köpte även ett träningsnät som vi har hemma nu och när jag slår mot det så är ju prestationskravet ännu mindre än på rangen och jag har fokuserat helt och hållet på bollträffen och att svinga genom bollen (dvs inte SLÅ på bollen). Köpte även 50 skitbollar i en påse på XXL så nu är det bara att nöta in det i muskelminnet. Var ute i regnet en kort stund igår kväll och det kändes riktigt bra.

Ska komplettera med en Garmin R10 så jag får lite koll på längd och riktning så småningom så jag inte hamnar helt fel. (Eller finns det någon annan launch monitor som är bättre/mer prisvärd?)

Måste tacka för tipset att provsvinga med en arm för att hitta tempot. Gjorde det inför varje slag i princip och gjorde all skillnad.

3 gillningar