Berra
11 Augusti 2023 08:47
1
Med anledning av lite temperaturdiskussioner i en annan tråd.
Vad anser ni om lämplig temperatur för golfspel ?
Själv tycker jag 10-20 grader är bäst.
5-10 går an.
20-25 går an om det är molnigt eller är blåsigt.
Är det över 25 grader stannar jag hemma eller inventerar utbudet i mataffärernas nedkylda avdelningar eller kollar GB-glass lager.
Mellan 0 och 5 kan jag tänka mig de första hålen om det är en riktigt fin höstdag som väntar.
Regn däremot undviker jag helst nuförtiden. (Detta kan förklara att det snart är två veckor sedan senaste rundan)
1 gillning
Temperatur räcker inte som mått.
Jag har spelat i +35 i Fla utan problem (med
bil) och i +35 i Spanien där jag höll på att svimma efter en timme (bärbag).
En vanlig sommardag är cirka 21-22 grader bäst, tycker jag, men allt mellan 15 och 25 är ju inom bekvämt intervall.
Egon
11 Augusti 2023 10:53
4
StoraNorrland:
Temperatur räcker inte som mått.
Jag har spelat i +35 i Fla utan problem (med
bil) och i +35 i Spanien där jag höll på att svimma efter en timme (bärbag).
En vanlig sommardag är cirka 21-22 grader bäst, tycker jag, men allt mellan 15 och 25 är ju inom bekvämt intervall.
Addera vind eller regn som faktor och ”för varmt” kan vara bättre än ”lagom varmt”.
Samma med golfbil …
Årstid är också en faktor. På våren är 10-15 helt ok men på höst/vinter, not!
Egon
100% korrekt summering enligt mina preferenser.
Sen september. Runt 15 grader. Klar luft. Fy fan vad nice.
2 gillningar
Har ju spelat extremt lite för att vara mig i år (typ 10 rundor) så jag ser fram emot lite höstäventyr när andra tröttnat på golf nu.
1 gillning
Tröttna på golf.. hur går det till?
2 gillningar
Berra
12 Augusti 2023 16:42
9
Jag tröttnar då och då, lade nästan av för 10 år sedan, det blev ett uppehåll på 11 månader då. Normalt blir det en intressesvacka i Juli då det bara brukar bli någon enstaka runda. Nu har en trolig svacka inletts.
Spelar bättre för varje ökad grad på termometern upp till ungefär 30 grader. Mina bästa rundor har gjorts när det varit 25-30 grader.
1 gillning
pkgolf
12 Augusti 2023 18:04
11
Handlar om så mycket mer än temperatur. Men under 10 så spelas det inte. Optimala förhållanden är 22 grader och solsken.
Morgondagens runda på Åhus kan möjligtvis bli den bästa vädermässigt på hela året.
2 gillningar
I dag. Cirka 15-16 grader. En del blåst. Lite regn.
Shorts och tisha funkade finfint.
Kan hålla med om att spelet blir bättre i värme. Men det är ändå skönare på hösten
Vänta lite nu… tischa? Det är nog dags för en ny diskussion om klädkod på golfbanan.
3 gillningar
Jaja. Tag det inte så bokstavligt. Att skriva piké istf tischa är lite väl pretto.
1 gillning
Berra
13 Augusti 2023 11:27
19
Intressant. För egen del spelar jag sämre för varje grad över 20. När det är över 25 och soligt är jag tvungen att spela med regnhandskar på bägge händerna pga. svett och blir alldeles snurrig av hettan.
1 gillning
Anders
13 Augusti 2023 12:47
20
Mina resultat är mest beroende på svingtankar och svingform oberoende av temperatur. Men sol och över 20 grader är obehagligt.