Att ta i..(swingen)

Då och då dyker detta med att ta i, men vad menas,?
Hur tar man i? Vad initierar detta ta i? Vad känner ta i tagaren?

Är väl ungefär samma grej som att ta i när man bänkar?
Effortless vs Forced?

Intressant.

Tittar man på proffsens ansiktsuttryck när de slår till bollen med full fart så ser de ut att tar i. Det är iaf sällan man ser någon som slår en full drive med ett leende på läpparna i träffögonblicket?

För mig handlar ”ta i” om att vara lite extra långsam i vändningen på toppen och i squaten.Ingen paus, men lite långsammare. Det ger mig en anledning att dra på lite mer strax innan träff.
Om jag inte medvetet tänker på långsam vändning så tar jag i redan från vändningen vilket inte sällan ger kontraproduktivt resultat.

Från klockan nio och nedåt?

Men va fan Nisse. Bättre än så vet du väll?

Du ska ”aldrig” ta i. Hastighet!

Motsatsen är ju att inte ta i?
Möjligen hjälper det inte men jag tar drar en egen lärdom/erfarenhet.

Jag hade/har motsv. ett knivhugg som ibland uppstår i min höft.
Hos sjukgymnasten fick jag sitta på en gymboll med fötterna väl planterade i marken och sen skulle jag lyfta ena benet lite utan att kompensera med viktförskjutning.

Det gick inte. Jag hade ingen kontakt med höftböjarmuskeln. Jag tog i så att jag blev svettig… foten lyfte inte.
Efter lite hjälp fattade hjärnan och efter lite träning så lyfte jag vänster och höger om vartannat utan att resten av kroppen rörde sig.

Det jag vill påskina är att ”ta i” kanske inte syns när en person använder rätt muskler.
När det däremot syns (exkl. longdrivers från det här) så är det förmodligen något som fallerar.

Egon

Jag är inte utbildad på något sätt, så mina tips får du ta med en nypa salt.

Ligg plant till marken, upp med benen böjda, du vet som en död hund i tecknade serier. :wink:

Sen tar du en vikt typ ”medicinboll” och lyfter den från ena sistan av kroppen till den andra.

Förstår du vad jag menar?

Det du gör och det du ”ska” känna är att sidohöfterna ska jobba. Men IOM attt du trycker ner din bakrygg mot golvet så slipper du skador.
Fan va försiktig när du gör detta, känn din kropp.

Jag har testat, och det är jävligt ”skönt” när du hittar rätta positionen, så börja med lätta vikter.:kissing_heart:

Ja… men jag vet inte varför du delar med dig av det här?
Det var inget rop på hjälp.
Min höft är ok nu… inte rörlighetsmässigt som ett golfproffs men gubb-ok.

Egon

Nä, golfproffs kommer vi nog aldrig bli nån av oss. :joy:

Trodde du hade problem med höfterna. Ville hjälpa dig. Men….kanske kan hjälpa nån annan då.

Jag är inte otacksam… så, tack ändå.
Aldrig fel med input.

Ex. Var mer riktat till ”ta i”.
Jag vet att Nisse jobbar med fart men jag anser att det som ser snabbt ut inte alltid är det. Därav ”ta i” rätt.

Egon

Fan jag börjar inse varför det blir så många inlägg.

Ok, jag svarade på en av dina kommentarer, inte på Nisses inlägg.

Och jag tycker inte du är otacksam, bara lite tunnelseende. Men det är det många som har.

Lugnt

Egon

:kissing_heart:
Svårt när ingen tror på vad man säger, men dom som vet. Vet att jag har varit aktiv sen jag var 13 år typ.

Det är inget jag skryter om och detta kommer jag förmodligen aldrig berätta igen.
Jag börja med fotboll sen blev det hockey sen blev det kampsport sen tillbaka till Innebandy som jag körde på elit nivå i typ 10 år, sen tröttnade jag körde Vätternrundan tröttna körde OCR i 3 år…Corona… sen efter det har jag typ tröttnat. Siktar in mig på ett Vasalopp iaf 2025 för att få nån slags motivation att hålla igång träningen.
Jag kan linet mycket, men tränat har jag gjort sen jag sög på min mammas tutte.

Jag ber om ursäkt också, men jag är lite lättkränkt just nu. Jag vill bara väl. Egon du är en bra människa och jag älskar dig.

Jag har bara 3 whisky i mig, hur många har du?

Skämt åsido.
Jag såg inget elakt varesig på eller mellan raderna.

Puss på dig.
Egon

1 gillning

Herregud.

1 gillning

Frågan blir vad är rätt muskler?
Något som syns? Mao någon annan bedömmer? Men tänk om den som swingar ser det som en lugn swing?

Tar man inte i så uppstår ingen hastighet.

1 gillning