Wisby Stout. Mörk smakrik, avnjutes oftast till grillat.
Innes Gunn rum cask, aningen söt.
Brooklyn IPA, ölet jag oftast väljer på stan.
Jag väljer tre typer med exempel, istället
Spaten (Dortmunder/helles)
Krušovice (tjeckisk lager)
Oppigårds Amarillo (IPA, åt det mer beska hållet)
En kall öl är alltid gott. Jag gillar olika öl vild olika tillfällen men en favorit som jag tar när jag hittar på tap är Lush (suröl). En guinness efter en golfrunda på dom brittiska öarna är inte direkt fel heller. Eller en hubertus före rundan i Karlshamn.
Innis&Gunn original
Pripps Blå Export
Guiness
Allt efter tillfälle. Pripps blå till Jul, påsk, midsommarmat. På färjan till danmark en hof eller en grön till räkmackan.
Innis & Gunn rum cask (lite beroende på vilken omgång romfat de använt, de ändrar namnet en gnutta vid varje fatbyte). Den variant som hittas nu på bolaget heter Caribbean rum cask. Förra varianten var rum finish. Den första varianten är bäst hittills.
Höga kusten
Gällöl (En folköl som bara säljs på Ica i Gällö, tillverkad av bryggeriet i Pilgrimsta)
En öl som är oväntat bra (hade låga förväntningar) är Innis & Gunn islay whisky cask
Innis Gunn Vanishing Point 05, var för mig ett bottennapp…
Då slår jag ett slag för all öl från det svenska bryggeriet Brutal Brewing. Jag köper inget annat längre, inte minst deras 3,5-or som slår de flesta starköl av annat märke. En favorit är Sir Taste-a-lot, som finns på min Ica. Där finns också några utmärkta IPA från Brutal Brewing. På systemet finns bl a Flat tire och Pistonhead. Testa!
PS! Nej, jag har inte fått betalt av dom…
Den jag tycker är god från dem är deras alkoholfria, “Ship full of IPA”.
Brutal Brewing är ju egentligen Spendrups, och då förmodligen en “lekstuga”. Man vill ju inte skylta med Spendrupsnamnet ifall det kommer något som smakar apa.
Ship full of IPA är definitivt inte alkoholfri. Men jag misstänker att den alkoholfria heter något liknande.
Var tog Mikkellers “American Dream” vägen?
Dricker mestadels Red Stripe eller Kronenbourg 1664. Det senaste börjat utforska suröl sortimentet på systemet. Har insett det finns mycket god öl därute om man vågar vidga sina vyer lite.
Den finns både som alkoholfri och alkoholbemängd. Jag tycker den alkoholfria är godare.
Aha! Lite slött av dem att ha exakt samma namn.
Men det är väl så med de stora svenska bryggerierna. Brukar dricka Falcon Bayersk ibland som har exakt likadan burk som lättöl, folköl och starköl.
Tackar då ska jag smaka av den
Just nu, men det varierar (jag dricker inte så mycket alkohåliga drycker).
Thomas hardy’s ale - helst från fat, helt i sin egna klass
Sedan gillar jag Innes & Gunn (blood red sky)
Och på tredje plats kommer en stor Newcastle från fat vid rätt tillfälle
Måste ju slå ett slag för våra lokala produkter
- Stallhagen 24/7, en IPA med låg alkoholhalt (2,8%)
- Stallhagen Delikat (hette från början “dark lager”)
- Stallhagen honungsöl
De två sistnämnda finns på systemet, på så gott som alla Finlandsbåtar och såklart i alla butiker på Åland